Binatang dan pregnancy

2 comments
Saya pregnant 10 bulan lepas berkahwin..agak lambat bg sesetengah orang yg kebanyakannya terus bunting pelamin.dan oleh kerana saya ada membela kucing iaitu boboi dan wawa..maka dengan sewenang-wenangnya mereka berkata.."bela kucing memang susah nk mengandung..ada virus..bla3.."tup-tup sy mengandung bila saya stat diet(berat saya naik 10kg lepas kawin)..lalu mereka terdiam......her her her...saya pernah adukan pada ma saya perkara ni, sudah tentula ma saya akan back up saya memandangkan ma saya pun pencinta kucing yang tegar.ma saya cakap,, "anak tu rezeki dari Allah..kalau tuhan nak bagi, Dia akan bagi.bela la gajah rimau pun, kalau rezeki anak tu akan hidup rimau pun xkan makan..inikan kucing, anak ma ade 5 ape..xde masalah pun bela kucing.." saya pun berlapang hati dan percaya 100% dengan ayat power ma saya.
Kemudian, saya pregnant.selepas saya dan suami membeli rumah dan berpindah..kami mulakan hidup baru dirumah baru dengan orang baru dalam rahim saya.indah sungguh .tapi macam biasalah ramai pulak bertanya tentang kucing-kucing kesayangan saya.."jgn pegang/main/sentuh kucing masa pregnant, bahaya!"..hmm..ok dulu cakap tak boleh pregnant ada kucing, sekarang bahaya pulak.ok, walaupun saya tak suka mereka cakap begitu namun saya terima nasihat mereka yg lebih dulu beranak pada saya.saya mula mengoogle di internet..dan jumpa pasal virus taxoplasma..virus ni asalnya berada dalam tanah, jika kucing memakan tikus tanah atau burung yg makan cacing dari tanah.maka kucing tersebut mungkin dijangkiti..selain tu, berkebun tanpa pakai sarung tangan pun memungkinkan kita dijangkiti.so kenapa kucing aje yang nak di persalahkan? Marah pulak saya..lagipun kucing-kucingan saya spesis berbulu lebat dan dikurung dalam sangkar masing-masing.tengok ikan goreng dalam pinggan depan mata pun dorang boleh buat muka not interested..apatah lg nk bersusah payah kejar burung.ohh memang tak la..dorang sangat berlagak dan hanya makan kibles yg berharga rm115 utk 7kg.lagi mahallll dari beras jati saya dan suami makan.ceh..so saya rasa percentage untuk dorang dijangkiti toxoplasma adelah 5% saja.itupun sebab dorang tak pakai selipar jalan atas tanah..
Sampai sekarang saya dah pregnan hampir 9 bulan, masih ada yg cakap "jgn main dengan binatang berbulu, bahaya! !"..haha saya malas nk layan.saya lebih suka menyerahkan semua pada Allah.saya dah mengambil pencegahan yang terbaik dengan menyerahkan segala urusan kucing kepada suami saya sebagai langkah berjaga2..tidak sesekali saya akan salahkan kucing jika berlaku sesuatu.itu semua takdir Allahkan...dan sekarang sudah mula ada nasihat2 yang menyatakan kucing tidak bagus untuk bayi baru lahir (pulak!) Dan bertanya saya dimanakah saya akan letak kucing2 saya bila bayi sudah lahir nanti..konfius saya kenapa mesti ada soalan tu..hehe...
Mereka tidak faham perasaan saya terhadap kucing2 saya, sudah umpama anak.lalu saya jawab "kucing tu semua tak akan kemana-mana.itu rumah mereka, kucing saya akan dapat adik baru cuma berlainan spesis sj..bukan 1 masalah besar"...
Dan hasil analisis yg saya buat berdasarkan nasihat2 yg sy terima berkaitan kucing yg negatif adalah dari orang yg memang sejarahnya tak sukakan kucing, lalu mereka menuduh makhluk kesayangan nabi ni sebagai sumber pelbagai virus.nak aje saya cakap pada mereka tak perlu bela kucing utk virus, cek je tilam katil  sendiri bawah mikroskop dan tengok berapa bilion kuman, hama, bakteria dan virus beranak pinak pada tilam yg tak pernah kita basuh tu.itupun kita masih tidur dengan lena dalam senyuman.haha..apela...manusia..manusia..inilah saat yg tepat untuk saya sebut pepatah "kuman diseberang nampak tp gajah depan mata tak nampak!"...***ayoyo!tepuk dahi!***



2 comments

April 28, 2013 at 9:20 PM

takde la...famili kak intan semua bela kucing, beranak pinak je..belum rezeki la time tu...sebab nak suh wani n miji dapat beli rumah dulu..haha

Reply
April 29, 2013 at 12:18 AM

Kan....hehe..marilah kita berdoa pd org yg suka berprasangka buruk pd kucing supaya die insap..:p

Reply
Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...