Azadeh Bazooband

0 comments
saya memang suka berkawan.tapi saya tak suka berkawan dengan orang yang berlagak.hehe..alergik.bagi saya kawan adalah orang yang paling banyak memberi ilmu pada saya.mengikut hipotesis saya,semakin ramai kawan,semakin banyak ilmu saya dapat.saya percaya, setiap individu punya fahaman,pengalaman dan kepakaran yang berbeza-beza.sebab itu saya teringin mempunyai rakan-rakan dari semua kaum dan semua jenis pekerjaan.boleh sama-sama berkongsi pengalaman semasa belajar,bekerja walhal pengalaman semasa makan sekalipun..kawan saya yang lain dari yang lain cuma ada 3 orang iaitu Azadeh,Aqil dan Wai yoke.lain disini bermaksud bukan melayu dan saya bangga berkawan dengan mereka.banyak saya belajar dari mereka.Azadeh dan aqil berasal dari Iran.kali ni saya cuma mahu menulis tentang kawan saya,Azadeh.jika mahu ditulis tentang mereka bertiga rasanya habis 10m/s karangan saya.huhu..

Azadeh merupakan teman sekelas saya di UTM 2 tahun yang lalu,sudah berkahwin,guru fizik di Iran dan menyambung master pendidikan fizik di Utm.kami selalu berbual tentang pelbagai topik walaupun bahasa inggeris kami lintang pukang.konsep pertuturannya cuma "janji ko pahamm".hehe..paling teruk,kami akan manfaatkan waiyoke untuk translatekan bahasa inggeris kami sebab waiyoke sangat hebat bahasa inggerisnya(waiyoke pernah bekerja di london or US saya tak pasti selama 2 tahun.hebatkan)..paling saya ingat tentang perbualan saya dan Azadeh bila kami melihat ramai pelajar dan pensyarah berduyun2..pergi ke masjid utm sewaktu azan azar.AZadeh kata,dinegaranya (iran)pemandangan seperti ini sudah jarang dapat dilihat.dia seronok berada di utm dan berasa sungguh islamik di utm!masyarakat islam disini masih bagus dan menyahut seruan azan.saya pulak "oooo..really?" dalam otak saya,ingatkan iran lagilah islamiknya.baru saya tahu.AZadeh juga selalu bercerita pada saya tentang masalah anak dia yang bersekolah di international school,JB.bagaimana anaknya yang kecil berkonflik dari segi bahasa,cara bermain dan bersosial kerana segalanya berbeza di Malaysia dan Iran.hingga si kecil itu selalu menangis bila pulang dari sekolah..saya belajar dari ketabahan dan kegigihan Azadeh.Betapa dia gigih merantau untuk mendapatkan sekeping ijazah sarjana.dibawanya semua ahli keluarga dari iran ke malaysia.sedang saya?anak masih tiada,rumah pulak cuma di pasir gudang.jarak cuma 30km dari utm.pun masih tak siap-siap thesisnya.huhu..insaf sekejap!.tak lama selepas itu,saya posting dan bertukar kepada part time study.itulah kelas terakhir saya bersama Azadeh iaitu dua tahun yang lalu.1 semester yang cukup pendek namun Azadeh berjaya meninggalkan kesan berpanjangan dihati saya.....................

Hari ini,
12/9/2012,
saya menerima satu mesej di facebook,rupanya dari Azadeh!terkejut saya..sudah 2 tahun tidak berjumpa,berbual dan bergelak ketawa bersama.hari ini akhirnya saya faham sesuatu..rupanya Azadeh juga mengingati saya sebagaimana saya mengingati dia :)


buat Azadeh yang tidak memahami bahasa melayu...:

Dear Azadeh,

if u ever have a chance to read this,i just want you to know that i'm not talking bad about you as i write the whole story above in malay.i'm just sharing our friendship memories so that they know by having a different culture friends is such a great experience!like we two did.:)..i appreciate u so much for coming into my life and being such a nice friend,believe me in every words i have told u,laughing with me everytime we use english words brokenly.who cares right?haha..but as time went by,we dont have any choice but to keep move on.i guess you are in Iran now,working greatly as a teacher who had a lots of experience in travelling(hope u tell your students all the good things i have told u about malaysian :p ) and of course in physic too (u r master degree holder now,4 sure u r better than before ;)).so..i wish u all the best in your life,friend!u will always be remembered,no matter how long it will be.because you are my friend!:).

hugs and kisses,
wani:)


p/s:saya tak malu kalau english saya broken tapi saya lagi malu kalau saya tak berbuat apa-apa untuk buat Azadeh faham :p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...